Tuesday, May 24, 2011

Kakitangan Awam Selain Guru, Gigit Jari Telunjuk




Perdana Menteri, Datuk Seri Najib digesa untuk menjaga kepentingan 400,000 guru Malaysia. Ini berikutan ada dakwaan guru berkenaan sudah tidak yakin serta tidak percaya kepada CUEPAC, NUTP dan KSN dalam memperjuangkan kepentingan guru.

Berita baik pada Hari Guru peringkat kebangsaan di Kucing baru ini hanya menyenangkan segelintir 3000 orang guru dari kelompok Pengetua dan GPK sahaja.

Ahli Jawatankuasa Pemuda UMNO Bahagian Jerantut, dalam blog Wan Zamzuri Wan Hasenan dipetik 'ternyata 400,000 orang guru kecewa dengan berita yang indah khabar dari rupa'.

Oleh itu, gesaan untuk Perdana Menteri menjaga kepentingan 400,000 guru yang kecewa dan terbeban kerana tiada kenaikan gaji menyebabkan mereka menderita dengan kesempitan kenaikan harga barang makanan dan minyak.


"Mereka ini akan melepaskan geram dengan mengundi pembangkang pada PRU 13 nanti dan rata-rata golongan ini berpendapat bahawa tawaran Buku Jingga Pakatan Rakyat yang menawarkan insentif RM500 sebulan lebih menarik hati.

Ini akan memberi kesan bahawa 400,000 guru yang melibatkan keluarga serta kawan-kawan mereka sebenarnya agen perubahan boleh mempergaruhi masyarakat dengan nilai undi 400,000 guru boleh bawa undi blok lebih 1.5 juta und," dalam kenyataanya.



Jika guru 400,000 ini nekad mengundi pembangkang dalam PRU 13 yang akan diadakan nanti, sudah pasti kerajaan Barisan Nasional dan UMNO boleh tumbang.

Beliau menyatakan lagi perlu diingatkan bahawa guru hari ini mempunyai semangatnya seperti guru sebelum merdeka dan sebelum Anwar Ibrahim masuk aktif UMNO yang mana jika dahulu guru adalah tulang belakang UMNO tetapi sekarang tidak lagi.

"Sekiranya mereka tidak berpuas hati, sudah pasti mereka tidak memperdulikan nasib UMNO dan BN jika Perdana Menteri tidak berbuat sesuatu untuk golongan 400,000 guru.

" Mereka hanya fikir kepentingan mereka sahaja sekarang kerana sekarang adalah zaman era politik kepentingan kumpulan dan dianggarkan 1.5 juta akan beralih kepada Pakatan Rakyat," tambahnya lagi.

Kesan yang dapat dilihat pada Pilihanraya Umum ke-13 nanti itu ialah Datuk Seri Najib, menteri - menteri BN, Menteri Besar dan Ketua Menteri akan kehilangan jawatan manakala, Ahli Parlimen dan Ahl Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN akan mengganggur.

Oleh itu, beliau amat berharap agar Perdana Menteri akan berbuat sesuatu sebelum terlambat untuk buat keputusan yang memuaskan hati guru 400,000 Malaysia dan jangan mendegar pandangan sebelah pihak sahaja yang gagal membawa suara kepentingan guru.

Sumber dipetik daripada blog Zakri Ali

No comments:

Post a Comment