Monday, February 28, 2011

Peneroka FELDA Menghambakan Najib?



Najib Tun Razak bersalaman dengan warga Felda ketika hadir pada majlis Perdana Menteri Bersama Warga Felda di Felda Jengka 23, Pahang, semalam. Turut sama, calon Barisan Nasional DUN Kerdau, Syed Ibrahim Syed Ahmad.




KUALA KRAU 27 Feb. – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini membidas pembangkang yang menyebarkan tohmahan kononnya kerajaan memperhambakan peneroka Felda tanpa mempedulikan kebajikan mereka.
Tegas Perdana Menteri, dakwaan itu tidak berasas sama sekali kerana sejak Felda ditubuhkan 54 tahun lalu, kebanyakan peneroka kini mengecapi kemewahan daripada usaha mereka dengan bantuan kerajaan Barisan Nasional (BN).
“Jika kita memperhambakan peneroka, hamba mana yang ada tanah seluas empat hektar? Hamba mana yang ada rumah batu atau rumah separuh batu ataupun sekurang-kurangnya bahagian depan rumahnya batu? Hamba mana yang ada kereta?

‘‘Ada rumah peneroka yang lebih cantik daripada rumah milik pegawai atasan kerajaan,” katanya ketika berucap pada majlis mesra bersama warga Felda Jengka 23, di sini hari ini.
Turut hadir, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Samad.
Pada majlis itu, Najib turut merasmikan gelanggang futsal terbuka, dewan orang ramai, pusat jalur lebar dan upacara pecah tanah kilang biomas Felda Jengka 9 secara maya.
Najib mengimbas bagaimana peneroka yang dahulunya tidak mempunyai sebarang harta, kini mampu berbangga dengan nikmat yang dikecapi hasil penat lelah mereka.
“Rezeki tidak datang bergolek, ini semua kerana anda pilih kerajaan yang betul,” katanya.
Dalam hal ini, beliau mengingatkan masyarakat peneroka agar jangan mudah terpedaya dengan janji-janji manis pembangkang termasuk kononnya ingin melupuskan 300,000 hektar tanah Felda Plantations untuk diberi kepada generasi kedua dan seterusnya.
Ini kerana, jelas beliau, sebanyak 51 peratus pelaburan dalam Felda Plantations adalah milik Koperasi Pembangunan Felda dengan dividennya sebanyak 14 peratus diagihkan kepada peneroka.
‘‘Dividen itu lebih tinggi daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan saham amanah,” katanya.
Jika janji pembangkang itu diikuti, ujarnya, peneroka tidak akan mendapat lagi dividen kalau tanah tersebut diagihkan kepada generasi kedua dan ketiga Felda.
‘‘Sebenarnya kita telah mengambil kira kepentingan dan masa depan anak cucu peneroka,” jelasnya.
Najib menegaskan, segala usaha kerajaan memajukan kaum peneroka itu merupakan satu jihad untuk meningkatkan maruah umat Islam.
Sedangkan, katanya, pembangkang hanya bijak untuk berslogan dan melemparkan fitnah terhadap kerajaan tanpa melakukan apa-apa.
‘‘Kalau kita hendak perjuangkan Islam, Islam yang bagaimana? Yang miskin? Yang tidak ada tanah? Rumah robek? Itu bukan imej Islam yang diperjuangkan kerajaan. Kita hendak imej yang gagah perkasa dan hebat di mata dunia,” tegasnya.
Berucap di Felda Jengka 22 selepas itu, Perdana Menteri kesal dengan sikap pembangkang yang melabelkan parti Barisan Nasional (BN) sebagai ‘barang naik’ sedangkan kerajaan sentiasa berusaha memastikan rakyat tidak terbeban dengan kenaikan harga barangan.
Misalnya, tegas beliau, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM10 bilion sebagai subsidi bagi memastikan harga minyak kekal pada harga sekarang.
‘‘Bagaimanapun, apabila harga getah dan kelapa sawit melambung di pasaran, mereka tidak puji kerajaan pula. Mereka (pembangkang) kata ia disebabkan pasaran antarabangsa,” katanya.

No comments:

Post a Comment